• Τι είναι & τι θα ‘θελα να είναι

    Η Ελευθερουτοπία ξεκίνησε ως ένα μπλογκ για τη λογοκρισία ενός συγκεκριμένου ρεπορτάζ στην Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία. Θα 'θελα, όμως, να άνοιγε τη συζήτηση για το γενικότερο πρόβλημα λογοκρισίας που υπάρχει στην εφημερίδα. Ακόμα πιο πολύ θα 'θελα να άνοιγε τη συζήτηση για τη λογοκρισία σε όλα τα ελληνικά ΜΜΕ.
  • 2007 / Το ρεπορτάζ & η λογοκρισία

    Τον Ιούλιο του 2007, ένα ρεπορτάζ μου για την ποιότητα των λαδιών στα McDonald's και τα Goody's προσέκρουσε σε μια γελοία διαπλοκή εντός της εφημερίδας: Διαπλοκή μεταξύ της ηγεσίας της Κ.Ε. και μιας δημοσιογράφου της Κ.Ε. (που έχει φραντσάιζ των Goody's) με την ίδια τη Goody's. Η ηγεσία της Κ.Ε. έκοψε το ρεπορτάζ. Όταν ζήτησα εξηγήσεις, η διεύθυνση προσπάθησε να με απολύσει και με έβαλε στο ψυγείο.
  • 2008 / Απόλυση & μπλογκ

    Μετά από ένα χρόνιο αναγκαστικού ψυγείου, στα μέσα του καλοκαιριού η εργοδοσία της Κ.Ε. με απέλυσε. Ταυτόχρονα, έφτιαξα αυτό το μπλογκ για μιλήσω επωνύμως για όσα είχαν συμβεί.
  • 2009 / Τα Goody’s καταργούν το φοινικέλαιο

    Τα Goody's καταργούν το φοινικέλαιο και καλούν την καθηγήτρια Τριχοπούλου (βασική πηγή του κομμένου ρεπορτάζ, την οποία η διεύθυνση της Κ.Ε. αμφισβήτησε επειδή στρεφόταν εναντίον του φοινικελαίου) να προλογίσει τη νέα καμπάνια της εταιρείας.
  • Στατιστικά

    • 64,319 hits

Η αλληλογραφία με τις εταιρείες

Α, οι εταιρείες… το πιο κρίσιμο πρόβλημα στην ελληνική δημοσιογραφία, ίσως επειδή είναι αυτό για το οποίο κανείς δεν μιλάει.

Στο ρεπορτάζ μας προσπαθήσαμε να τηρήσουμε τη δημοσιογραφική δεοντολογία, σε μια εποχή που αυτό έχει σχεδόν καταντήσει ανέκδοτο. Φυσικά, αν θέλουμε να μαστε ειλικρινείς, το ότι τηρήσαμε τους κανόνες ίσως να οφείλεται στο ότι αντικείμενο του ρεπορτάζ ήταν εταιρείες. Και στην Ελλάδα, σχεδόν κανείς δεν κάνει πραγματικό ρεπορτάζ για εταιρείες – εκτός αν είναι να τις διαφημίσει (συχνά, επί πληρωμή), ή να τις συκοφαντήσει (συχνά, επί πληρωμή).

Τι κάναμε:

Πρώτον, απευθυνθήκαμε στις ίδιες τις εταιρείες και ζητήσαμε την άποψή τους.
Δεύτερον, κάθε φορά που το ρεπορτάζ έβγαζε ένα στοιχείο παραπάνω, ξανα-μανα-επικοινωνούσαμε μαζί τους.
Ιδίως, με τα Goody’s, μετά από επίμονη προτροπή του αρχισυντάκτη μας, επανήλθαμε πολλάκις, παρότι η αλυσίδα επέμενε να απαντά μόνο μέσω εταιρείας δημοσίων σχέσεων (της Progressive), μέσω δηλ. ανθρώπων άσχετων με τα διατροφικά θέματα. Προσωπικά, τους έκανα και ένα χατήρι παραπάνω: Στο τρίτο-τέταρτο τηλέφωνο, η υπεύθυνη της εταιρείας δημοσίων σχέσεων είχε πλέον φύγει διακοπές. Παρόλα αυτά, επέμεινα και ζήτησα να επικοινωνήσει μαζί μου άλλος εκπρόσωπος επειδή το θέμα ήταν πολύ σημαντικό (η επιμονή του αρχισυντάκτη που προανέφερα).
Συνολικά, στην περίπτωση των Goody’s, έγιναν τρεις και τέσσερις επικοινωνίες με την εταιρεία. Αντιθέτως, η ηγεσία της ΚΕ δεν μας ζήτησε να επικοινωνήσουμε ξανά με την άλλη εταιρεία, τα McDonalds, παρότι αυτά που προέκυπταν από το ρεπορτάζ ήταν πολύ σοβαρά…
Ακολουθούν τα e-mails που μας έστειλαν οι δύο εταιρείες, μαζί με τα κυριότερα συνημμένα αρχεία:

  • Goody’s, mail 1, από Φωτεινή Μπαμπανάρα, 26/6/2007    
  • McDonald’s, mail 1, από Νοέλα Παλιγγίνη, 26/6/2007. Συνημμένα: KyprianouNII (αρχείο doc, «Τιμητική διάκριση στη McDonald’s από τον ευρωπαίο επίτροπο Μάρκο Κυπριανού»), δελτίο τύπου McDonald’s, 7/11/2006 (αρχείο doc, «Η McDonald’s® Ευρώπης ανακοινώνει μείωση των trans λιπαρών οξέων στο μαγειρικό λάδι»)
  • Goody’s, mail 2, 27/6/2007, συνημμένο: Δήλωση Θ. Καλλίτση, trans λιπαρά (αρχείο doc, «δήλωση του κ. Θ. Καλλίτση, Δ/ντή Έρευνας και Προϊοντικής Ανάπτυξης Goody’s, M.Sc., Ph.D.»)
  • Goody’s, mail 3 από Αναστασία Καφίρη, 10/7/2007, συνημμένο: goodys2 (αρχείο doc, η δευτερολογία των Goody’s, αφού τους ενημερώσαμε για την έκθεση του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, σύμφωνα με την οποία το φοινικέλαιο είναι ιδιαιτέρως επιβλαβές).

 Αυτή τη μέθοδο ακολούθησε το ρεπορτάζ, το οποίο, κατά την ηγεσία της ΚΕ, ήταν από μόνο του λόγος για να απολυθούμε. Αυτή τη μέθοδο, και όχι την άλλη που ακολουθείται από μερίδα του ελληνικού τύπου, και την οποία η «Ελευθεροτυπία» (η εφημερίδα στην οποία αισθανόμουν περήφανος ως συντάκτης της) καταδίκαζε και καταδικάζει: αλόγιστη χρήση της κρυφής κάμερας, «ξαφνικό τηλέφωνο», παραβίαση του οφ-δε-ρέκορντ, δημοσίευση ανυπόστατων φημών, κατασκευή «αποδεικτικού υλικού», διαρροές δικαστικών διαδικασιών, παραβίαση προσωπικών δεδομένων, μη επαλήθευση του ρεπορτάζ, γκρίζα διαφήμιση, πληρωμένα «advertorial», συκοφάντηση ανταγωνιστών…

Advertisements

Ένα Σχόλιο

  1. […] ζητούσε την άποψη των δύο μεγαλύτερων εταιρειών φαστ-φουντ στη χώρα μας (McDonald’s και Goody’s) σε σχέση με τα […]

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: